De nieuwe media voegen een fundamenteel aspect toe aan de oude: ze vertonen gedrag. Het ontwerpen van dit gedrag stond centraal in deze drie workshops.
Voorafgaand aan de workshops was er een inleidend symposium. Hierbij werd ingegaan op het belang van collectieve digitale omgevingen. We kunnen zo kennis en vaardigheden van verschillende mensen bundelen: co-interactiviteit voor gezamenlijk gebruik.
De eerste workshop in de serie was 'Ritme & Timing'. Hierbij werd de rol van timing en ritme in interactieve processen onderzocht. Wat is de juiste snelheid voor wat voor soort informatie?
Hebben verschillende tijdsintervallen een ander effect? Hoe zijn ritme en timing toe te passen en te controleren in interactieprocessen?
'Het Speelveld' was de tweede workshop. Hierbij werd de relatie tussen de (digitale) ruimte en gedrag onderzocht. Internet biedt veel meer mogelijkheden voor het ontwikkelen van een ruimte. Wat voor nieuwe schoonheid kunnen deze digitale omgevingen hebben? Wanneer is een ruimte een plek met eigen identiteit? Hoe is dat soort kennis toe te passen in een digitale omgeving?
De laatste workshop in de serie was 'Interactieve Vertellers'. De relatie tussen lezer en verteller stond hier centraal. Op het internet vervaagt deze grens en krijgen lezers steeds meer een actieve rol. Wat kun je een interactieve lezer vertellen dat je een gewone lezer niet kan overbrengen? Hoe kun je daar als verteller gebruik van maken? Hoe verhouden zich het verhaal, de verteller en de actieve lezer in interactieve situaties?
Deze serie workshops werd nogmaals herhaald in 2000. De thema's van de tweede serie waren gelijk aan die van de eerste serie, maar de programma's waren geactualiseerd en er waren veel nieuwe sprekers aanwezig.
Informatie over de workshops uit '98/'99 is hier te vinden.