De nieuwe Mediamatic Off-Line (10#3) die vanaf december in de winkel lag had als extraatje de CD-ROM For a better World van Mathilde ter Heijne. Hierin werd het fenomeen zelfverbranding als een politieke actie onderzocht.
Dieter Grasbon ontwikkelde een heel andere manier van interactief vertellen. Hij presenteerde zijn aan de Computer Graphics Center in Darmstadt ontwikkelde AI-engine die interactieve vertelling baseert op de morfologie van Propp. Een in de filmwereld zeer bekende grammatica van de vertelling.
Naar aanleiding van deze CD-ROM nodigden we in samenwerking met het IDFA een internationale groep documentairemakers uit om tijdens het festival een serie interactieve programma's te maken rond het thema van Ter Heijne. Ze deden dat met behulp van the Korsakow system, een database-gestuurde ontwikkelomgeving voor interactieve film, ontwikkeld aan de Universität der Künste Berlin door Florian Thalhofer en Willem Velthoven.
Tijdens de salon presenteerden de makers de resultaten van deze 5-daagse workshop. De deelnemers waren: Maziar Bahari (Iran), Hartmut Bitomsky (USA), Roel van Dalen (NL), Heinz Emigholz (D), Wolfgang Ernst (D), Carin Goeijers (NL), Azzan El Hassan (PAL), Ingeborg Jansen (NL), Jörg Lankau (D), Marita Neher (D), Klaus Wyborny (D), Mirna Shbaro (LIB), Rob Schröder (NL), Thomas Werner (D) en Gijs Zevenbergen (NL).
De salon werd afgesloten met de bespreking van de interactieve projecten door een forum onder leiding van Willem Velthoven met Heinz Emigholz, Paul Groot, Rob Schröder en Roel van Dalen.
Voorafgaande aan de MediamaticSalon was er om 15.30 uur DOCSONLINE met Docu.matic, een programma rond 'tools' om online documentaire-verhalen te vertellen. Met presentaties van Andrea Zapp, Florian Thalhofer en Samantha Hodder.
Er ontstaan steeds meer zogenaamde zelfgenererende documentaires of docu.matics. Documentaires waarbij het bronmateriaal wordt geautomatiseerd via 24-uurs webcams zoals Little Sister, de online surveillance app van Andrea Zapp (D). Of documentaires waarbij het montageproces is geprogrammeerd via een speciale engine, zoals bij The Korsakow Syndrom van Florian Thalhoffer (D). Een fysieke tool wordt toegepast bij Tightrope van Samantha Hodder (CAN). Deze interactieve biografie over een koorddanser ontvouwt zich aan de gebruiker, als hij zijn balans weet te behouden met de knoppen van het toetsenbord.