De tentoonstelling is samengesteld door Alice Smits.
Om 21.30 uur in Smart Cinema Technology as Inner Experience, een performance-lezing door Thomas Zummer. In cafe De Ruimte dj performance met beeld door Name.
Kunstwerken zijn gestructureerd volgens allerlei perceptuele strategieen die erop gericht zijn de blik van de kijker te vangen. De originele latijnse connotatie van het woord perceptie is ‘vangen’, of ‘gevangen nemen’. Beelden verleiden, bedriegen het oog soms, om op een andere manier te kijken, perspectieven in te nemen. Duchamp zette tegenover de afstandelijke modernistische observeerder de geimpliceerde manier van kijken van de regardeur: de regardeur is de kijker die het kunstwerk activeert in de daad van het kijken. Oprechte vormen van bedrog zijn al lang voor Duchamp van grote waarde voor de kunst om andere vormen van realiteit te creeeren en het kijken op zichzelf te laten reflecteren. Zeker nu we in een tijd leven waarin we voortdurend bloot gesteld worden aan een overdaad van visuele informatie, is het belangrijk te begrijpen hoe het visuele veld verpakt wordt om ons voor zich in te nemen.
In deze tentoonstelling zijn werken samengebracht die op allerlei manieren de activiteit van het kijken dubbelzinnig in het spel brengen. Het zijn ‘oogvallen’, die de ambiguiteit van het kijken zelf laten zien. Ze spelen een spel met de blik van de kijker, door hun eigen mechanisme op het spel te zetten, want het waarnemen van de val is altijd een moment van zelfreflectie. A Snare for the Eye wil zeggen dat het oog in de val gelokt wordt maar ook dat de blik ernaar verlangt betrapt te worden, zijn val zoekt. Eenmaal gevangen in de val moeten we onszelf onvermijdelijk bezig houden met de condities van de val, of plezier beleven aan het betrapt zijn…
Aansluitend videoprogramma A Trap for the Looking elke zondag en woensdag om 17.00 uur in Smart Cinema, samenstelling Lee Ellickson.