ECHO

Paul Bogaers en Jacob Molenhuis

26 Nis 2009
30 Mayıs 2009

ECHO is een tentoonstelling met werk van Paul Bogaers en Jacob Molenhuis. Frank van der Stok, fotografiecurator, redacteur en projectinitiator, zal de tentoonstelling ECHO openen op zondag 26 april om 16.00 uur.

Enlarge

Jacob Molenhuis. Zonder titel, omstreeks 1920-1940, van origineel ontwikkelgelatine zilvernegatief op glas - Bron: vincentborrelli.com

Paul Bogaers

In het werk van beeldend kunstenaar/fotograaf Paul Bogaers (Tilburg,1961) spelen associatie en suggestie een belangrijke rol. Met zijn combinaties van foto’s, waarin hij ook vaak gebruik maakt van gevonden materiaal zoals amateurkiekjes, plaat jes uit boeken en andere bestaande beelden, nodigt hij de kijker uit tot het zien van verrassende nieuwe verbanden en betekenissen. Maar ook in Bogaers’ op
zichzelf staande foto’s worden samenhangen aan het licht gebracht die gewoonlijk verborgen blijven achter de schijn van het onaanzienlijke en alledaagse.

Liever dan op geavanceerde fotografische technieken vertrouwt hij bij zijn werk op het toeval en de verrassing. Bogaers fotografeert wat hij tegenkomt en wat hem opvalt - zonder ingrijpen of ensceneren, meestal ook zonder vooropgezet plan. Door gebruik te maken van vaak uiterst elementaire camera’s met simpele, enkelvoudige lensjes geeft hij ook het toeval de kans om samen met het licht
naar binnen te glippen en op de gevoelige emulsie in te werken.

Jacob Molenhuis

Jacob Molenhuis (1894-1987) begon zijn werkzame leven als rijwielhandelaar, maar vestigde zich in 1916 als zelfstandig fotograaf. Uit dat jaar stammen de eerste foto’s van zijn hand. Tot 1972 werkte hij als enige fotograaf in het Marne-
gebied van de provincie Groningen, met als standplaats zijn woonplaats Kloosterburen. Afgezien van kleine uitstapjes naar diverse onderwerpen in zijn omgeving specialiseerde hij zich in portretten: van individuen, stellen, groepen en bruidsparen. Spaarnestad Photo beheert de collectie van Molenhuis, circa 6500 glasnegatieven.

Een groot deel van de portretten dateert uit de bezettingstijd, toen een persoonsbewijs verplicht was en de streekbewoners in de studio van Molenhuis hun pasfoto lieten maken. Door de soberheid en uniformiteit van de attributen en decors, de ernst van de geportretteerden en de verstilling in houdingen en uitdrukkingen heeft het materiaal een bijzonder karakter, wat nog wordt versterkt