De schilderijen en werken op papier van Anna Bjerger leggen vluchtige momenten vast. De kijker wordt als heimelijke toeschouwer bij het werk betrokken waardoor een spanningsveld ontstaat tussen de kijker en het werk.
De natuur speelt een prominente rol in Bjerger's werk. Het is een landschap van vlucht, verwondering, liefde, spel – een landschap dat de eerlijkheid en integriteit weerspiegelt van de ervaringen die zijn afgebeeld. Het is ook wild, ongetemd, het omgeeft de mens en maakt hem klein. In Bjerger’s werk zit altijd die ongemakkelijke subversiviteit die de schoonheid van het moment aan het wankelen brengt.
Bjerger’s vertrekpunt zijn gevonden foto’s, vaak verzameld uit ouderwetse reference books? en reisgidsen. Ze maakt gebruik van de aard van fotografie om kortstondige momenten en acties vast te leggen. Met het schilderen van deze beelden haalt ze ze uit de vergetelheid en vertaalt ze ze naar een meer permanent medium. De schilderijen die hieruit ontstaan zijn losgemaakt van het oorspronkelijke beeld en verrijkt met een roerende, atmosferische onderlaag.
De foto’s die Bjerger kiest hebben vaak iets ongespecificeerds. De oorspronkelijke betekenis is privé en onbekend en kan daardoor vertaald worden naar een schilderijen van mensen en plaatsen die geen directe associaties opwekken bij de toeschouwer. De beelden van een onschuldige kindertijd, verleidelijke romance of uitbundig landschap hebben een nostalgische toon en lijken uit een andere tijd te komen. In de al te perfecte scènes ligt een romantische maar tegelijkertijd ook een sinistere en wereldse laag verscholen.
In veel van de werken zit een gevoel van voyeurisme, indringing, getuige zijn van een intiem moment. Dit is vooral het geval in ‘Jumper’, een klassiek beeld van de gluurder (de toeschouwer) ten opzichte van een vrouw die zich uitkleedt. Omlijst door een raam trekt de vrouw haar kleren over haar hoofd en laat zij een perfect figuur zien. Het is een geladen en tegelijkertijd ridicuul beeld – de ultieme volwassen fantasie – en Bjerger benadrukt onze uitbuitende, roofzuchtige blik met haar verleidelijke gebruik van verf en de elegante, zorgvuldige compositie van het beeld.
In haar olieverfschilderijen werkt Bjerger met zelfverzekerde, heldere penseelstreken. Ze brengt de verf snel op, haar kleuren zijn evenzo helder en essentieel. Deze gecontroleerde, krachtige kwaliteit legt de spontaniteit van het moment vast en tegelijkertijd de details en nuances van het landschap, het gebladerte en de sfeer. Hier en daar duiken terpentijnstreken op die het schilderij een gevoel van disintegratie en broosheid geven.
In de werken op papier laat Bjerger ons alleen de mensfiguren zien, losgetrokken van hun actie en omgeving, zwevend in het wit van het papier.
Voor meer informatie zie gabrielrolt.com
Opening is op zaterdag 23 mei, 17.00 uur