DOEN Pitch voorstel voor Publiek als Programmeur Jan Trompper

Culturele Werkplaats op een eiland

Goeree-Overflakkee, tussen Holland en Zeeland

De voormalige dorpsschool van Middelharnis (G-O) het Diekhuus kan een trefpunt zijn voor makers en genieters van kunst en cultuur. Een culturele werkplaats én etalage voor streekherkenbare en vernieuwende initiatieven. Een culturele werkplaats waar een digitaal cultuurplein wordt georganiseerd voor uitwisseling en co-creatie. Culturele bezieling als x-factor voor gebiedsontwikkeling. In plaats van reflexen zoeken naar innovatie en creativiteit.
We hebben op Goeree-Overflakkee een culturele werkplaats nodig, fysiek én virtueel.

Ter inleiding

Goeree-Overflakkee is een Zuid-hollands eiland onder Rotterdam. Met veertien dorpskernen van Ooltgensplaat (oost) tot Ouddorp aan Zee (west), 60 kilometer, vier gemeenten (Oostflakkee, Middelharnis, Dirksland en Goedereede) en 50.000 inwoners. Vergrijzing, ontgroening, krimp, (bestuurlijke) versnippering, ontbreken economische dragers en eilandelijk elan bedreigen vitaliteit en staan vernieuwing in de weg. De mogelijke gemeentelijke samenvoeging geeft vooralsnog vooral hakken in het zand in plaats van een aanloop.

De kop van het eiland -Goeree-, (Ouddorp, Brouwersdam naar Schouwen-Duiveland) is toeristisch en recreatief waardevol. Op het Flakkeese deel van het eiland wordt driftig gezocht naar economische dragers die renderen en mensen kunnen binden. Sociale cohesie staat ook op het platteland onder druk, het sprookje van het dorp, waar mensen elkaar groeten, bestaat niet meer.

Ten overvloede wordt vermeld dat een culturele infrastructuur ontbreekt. De culturele netwerken zijn versnipperd, het lukt nog niet om ze duurzaam te verbinden. Vanuit het Diekhuus (de voormalige school) worden samenwerkingsinitiatieven genomen maar dat trefcentrum krijgt een commerciele grondslag, ik ben bang dat daarmee de informele contacten waarmee netwerken zich ontwikkelen worden bemoeilijkt in plaats van gestimuleerd.

Het Diekhuus werd na de Watersnoodramp van 1953, geschonken door Australische kerken, ingericht als clubhuis waar met doelgroepen van jong tot oud sociaal-culturele activiteiten werden georganiseerd. Vanaf het begin was altijd een culturele component (film, muziek, expositie, creativiteit) die veranderingsgezind was. In die traditie werk ik vanaf 1983 als sociaal cultureel werker op Goeree-Overflakkee en heb ik verantwoordelijkheid gedragen, zoekend naar wat mensen inspireert en verbindt. Tegenwoordig als cultureel opbouwwerker.

Voorgeschiedenis: Meekrap, Mare, Tram

Wij ontdekten in 2000 dat in culturele activiteiten mensen van harte betrokken konden raken bij een verhaal over Goeree-Overflakkee. Een oude caravanstalling werd afgebroken. Het bleek een voormalige "meestove", een drogerij voor meekrapwortels, een lucratief gewas dat tot het einde van de 19e eeuw op het eiland werd geteeld als grondstof voor rode verf. Een lang verhaal in het kort: we maakten een muziektheater voorstelling Meekrap op het Diekhuusplein, een Meekrap Roodshow voor de 30 basisscholen en Kraplak (een project met amaturschilders). Later ontwikkelden we Getekend en Mare (als de Zee spreekt) over het eiland en het dreigende water. En vorig jaar brachten we de Goeree-Overflakkeese Tram terug in het landschap, de voormalige verbinding met Rotterdam. Aangemoedigd door het succes van deze multidimensionele culturele projecten richtten we een digitaal cultuurplein in met informatie over eilandelijke culturele activiteiten en organisatoren.

Bekostiging was de eerste jaren geen probleem, het provinciale actieprogramma cultuurbereik bood voldoende mogelijkheden voor deactiviteiten. Maar onderwijl lukte het niet om de vier gemeenten te verplichten aan versterking van de culturele infrastructuur en de centrumgemeente wilde niet opdraaien voor die kosten, daar werd bezuinigd. De tragiek van deze jaren is dat een algemeen gewaardeerd cultureel proces niet de minimale professionele ondersteuning krijgt die nodig is voor continuiteit. We staan al twee jaar stil en komen niet uit de modder.

Enlarge

Goeree-Overflakkee - Jan Trompper

We hebben echt geleerd welke maatschappelijke kracht kan uitgaan van integrale culturele projecten; de geslaagde theatervoorstellingen, de trampanelen in het landschap en de schoolprojecten genereerden niet alleen kunstzinnige waardering maar genereerden ook eilandelijk elan. Daarmee werden ze een impuls voor gebiedsontwikkeling.

Binnenkort gaan we werken aan een "canon van Goere-Overflakkee" . Ik streef na dat de canon onderdeel wordt van ons virtuele cultuurplein en opnieuw inspiratie zal kunnen zijn voor een meeslepend en enthousiasmerend cultureel project. Dat Goeree-Overflakkee weer op de been brengt.

Een culturele werkplaats en een digitaal cultuurplein zullen de basis zijn voor culturele activiteiten en gebiedsgerichte interventies die Goeree-Overflakkee op de kaart zetten, in de eerste plaats voor de regio zelf maar iedereen is natuurlijk welkom.

Wie zijn mijn doelgroepen? Ik onderscheid er meerdere: alle jonge en oudere mensen die geinteresseerd zijn in een cultureel programma in onze regio. Maar ook die mensen die hun belangstelling nog niet hebben getoond misschien heel vrijblijvend eens willen kijken.

Maar ook regionale beleidsmakers en bestuurders die in hun drukte zich maar mondjesmaat informeren naar culturele activiteit.

Maar vooral cultuurmakers vanuit alle mogelijke diciplines die een marktplein zoeken voor hun idee, hun maaksel hun programma. Samenwerkend kunnen we een culturele markt maken waarop geldt: zien en proeven is eten.

De integraliteit is een belangrijke voorwaarde. Maar integraliteit maakt ook kwetsbaar wanneer je niet direct succes hebt.

Met de nieuwe media is het mogelijk om culturele belevingen te delen en door te geven.

Web2.0 maakt gelijktijdigheid mogelijk zonder reizen. Dat geldt voor de grote afstanden maar evenzogoed voor de uitgestrekheid van het versnipperde platteland. Web2.0 biedt de mogelijkheden ervaringen en belevingen (zelfs realtime) te delen.

Ik zou willen dat vanuit de dorpskernen korte videofilmpjes kunnen worden upgeload, die een impressie geven van de lokale evenementen. Een digitale culturele kralenketting.

Feedback op de twee concepten, fysieke en virtuele culturele werkplaats.