Interactieontwerpers houden zich bezig met hoe ze de informatiestructuur van een website het beste kunnen aanpassen aan deze vrije manier van navigeren. Tijdens de workshop leer je hoe je zelf een goede informatiestructuur kan herkennen en hoe je er een kan ontwerpen.
In de eeuwenlange ontwikkeling van drukwerk zijn conventies ontstaan voor het structureren van gedrukte tekst, bijvoorbeeld paginering, hoofdstukindeling en inhoudsopgaves. Lezers kunnen hierdoor makkelijk hun 'weg' vinden in een boek, een krant of een andere tekst.
Voor websites bestaan zulke conventies in veel mindere mate. Wel zijn er de laatste jaren regels ontwikkeld waaraan een goede site zou moeten voldoen. Een ander belangrijk onderscheid tussen de oude media en de nieuwe media op het world wide web is de vrijheid waarmee mensen zich door de inhoud kunnen bewegen. De volgorde waarin lezers de informatie van een gedrukte tekst tot zich kunnen nemen, staat min of meer vast. Op het web hebben gebruikers dikwijls onbeperkte mogelijkheden om door websites te bladeren. Dit vereist een nieuwe discipline bij het ontwerpen. Interactieontwerp houdt zich bezig met de manier waarop gebruikers omgaan met de inhoud van websites.
Voor wie?
De workshop is bedoeld voor webontwerpers en webredacteuren. Daarnaast is deze workshop interessant voor iedereen die tijdens de ontwikkeling van een website nadenkt over de informatiestructuur en de manier waarop gebruikers met de site zullen omgaan.
Traject
De docenten laten op de eerste cursusdag voorbeelden zien van verschillende opvattingen over navigatie en interactie. U discussieert over de communicatiemogelijkheden van verschillende gradaties van interactie. We gaan in op informatiestructuur, verschillende manieren om webspecifieke informatie aan te bieden en de gebruiksvriendelijkheid van websites.
Ontwerpinstrumenten zoals flowcharts, scenario's en schermbeschrijvingen zijn belangrijke hulpmiddelen om ontwerpteam én opdrachtgever een concreet beeld te geven van een website voordat de realisatiefase begint.
Op de tweede dag wordt de theorie geoefend en leert u hoe u flowcharts kunt maken met behulp van UML (Unified Modelling Language), de standaardnotatie om onderdelen van complexe systemen te beschrijven en visualiseren.
Na afloop van de twee dagen kunt u een heldere informatiestructuur ontwerpen. Bovendien heeft u geleerd om een goed interactieontwerp te herkennen.
Deelnemen
U kunt zich hier online inschrijven voor deze workshop.
Waar, wanneer en hoeveel?
De cursusdagen zijn 28 februari en 1 maart 2005.
Elke dag begint om 10.00 uur en eindigt om 17.00 uur.
Cursuslocatie is de cursusruimte van Mediamatic op de 5e verdieping van het Post CS gebouw, Oosterdokskade 5, Amsterdam.