Tijdens recente reizen in China en Zuid Afrika, maakte de Nederlandse fotograaf Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) wereldfoto’s van stedelijke locaties. In Nanjing ontstond het beeld ‘Perforated Perspective’ en in Johannesburg maakte hij de beelden ‘Touch’ en ‘Relocation’. In Rotterdam spelen Wilschuts opnames met de architectuur van het trappenhuis van Museum Boijmans Van Beuningen.
Horizon
Perforated Perspective bestaat uit twee foto’s die werden genomen met telelens. Bij de reconstructie van de twee opnamen tot één beeld, bleek het beeld exact dezelfde maatverhouding te hebben als die van de muur bij het trappenhuis. De foto beïnvloedt de ruimte van het museum waardoor de muur als het ware wordt doorbroken. De gebouwen uit de foto worden figuurlijk achter de ruimte van het museum geplaatst, alsof het buiten is. De kijker wordt hierdoor de horizon ingetrokken.
Menselijke kant
Het werk Touch probeert door de strakke en formele buitenkant van een bankgebouw in Sandton, een voorstad van Johannesburg, heen te kijken. De sporen van mensen, die de luxaflex hebben beschadigd om naar buiten te kunnen kijken, leggen het verborgen sociale aspect van het gebouw bloot. Wilschut dringt door tot de kwetsbare menselijke kant van de afstandelijke hedendaagse metropool.
Informele verandering
Relocation is een foto van een flatgebouw aan de rand van downtown Johannesburg. In de jaren zeventig werd het gebouwd voor een overwegend blanke bevolkingsgroep. Na het verdwijnen van de apartheid kwam het leeg te staan waarna mensen uit een township het pand illegaal betrokken. Tijdens schemering is deze informele verandering goed te volgen in de kleurrijke aankleding en accessoires achter de ramen van het gebouw . Het werk Relocation is een metafoor voor het samengaan van de eerste en de derde wereld. Dit sociale proces is in Zuid Afrika langzaam maar zeker op gang gekomen na het verdwijnen van de apartheid.