Kunst betekent voor Timofeev de diepste kant van de menselijke ziel, met al zijn complexen en dromen. Zijn liefde voor psychologische thrillers komt duidelijk terug in zijn werk, hij raakt niet uitgekeken op psychoanalytische thema’s. Timofeev die zichzelf ziet als een soort filmregisseur schildert in series, op basis van een scenario. Hij concentreert zich op de hoofdscènes, daar maakt hij kleine schetsen van. Dan gaat hij de hoofdrolspelers fotograferen. Als alles op zijn plaats ligt en de compositie bevalt, gaat hij schilderen in doorschijnende, glacerende lagen. Zo komen zijn schilderijen aan een soms emaille-achtig oppervlak met een zachte uitstraling. Door de vele lagen lijken de kleuren vanuit de diepte naar het oppervlak te komen.
Zo ook in zijn nieuwste serie, “At gunpoint”. Als een geheel kunnen de werken zowel gezien worden als een krimi of als een erotisch verhaal; naast sexuele spanning heerst een gevoel van onbehagen. Is het pistool in de hand van een vrouw een erotisch symbool? Hij stelt vragen, maar laat de antwoorden open voor de toeschouwer. Timofeev: “Leven en dood, liefde en geweld, liefde en haat; in mijn werk voel ik me een waarnemer van deze tegenstellingen, soms ook een voyeur die dit allemaal mag registreren en vervolgens verwerken in mijn schilderijen.”