Een generatief narratief, alstublief

Dat lijkt mij wel wat. Mijn interesse ligt in wat World of Warcraft (van horen zeggen) oneindig speelbaar maakt. Het scenarioschrijven voor games zoals Maarten het hierboven aangeeft, zou mijn inziens niet moeten worden geschreven, maar geprogrammeerd. Een complexiteit zoals in een film zul je nooit halen, en zoals pika zegt, dat zou volgens mij ook totaal oninteressant zijn. Wat me wel interessant lijkt is als programmeurs op een meta-niveau het narratief schrijven, en mensen de film zelf laten invullen. Dat is in feite wat eigenlijk in elk spel al gebeurt, zij het op een primitief niveau. Maar een game die zichzelf bouwt, of die, net als WoW, kapitaliseert op de beperkte eisen die mensen eigenlijk aan een spel stellen. We vinden onszelf als mens misschien wel zo ontzettend intelligent en creatief, in de werkelijkheid blijken we heel snel tevreden wanneer we iets 'goed' doen, naar de maatstaven van het systeem en daarvoor beloond worden.
Ik heb er zin in ;)