'User Generated Art' is een tentoonstelling waarin het publiek een unieke en belangrijke rol speelt bij de totstandkoming van een kunstwerk. Persoonlijke foto's, video's, audio opnames, objecten en verhalen worden door de kunstenaars gebruikt of vertaald als wezenlijk onderdeel van het uiteindelijke kunstwerk. De expositietitel verwijst naar de term ‘user-generated content’ (letterlijk vertaald: gebruikers-gegenereerde inhoud). De tentoonstelling 'User Generated Art' stelt de vraag wat de rol van de bezoeker en de kunstenaar is en welke esthetica hieruit voortkomt.
Portrait Machine van Theodore Watson en Kyle McDonald is een interactieve foto-installatie die de verbindingen tussen de bezoekers op een speelse manier visualiseert. Kledingkeuze, haarkleur, gezichtsuitdrukking en de compositie worden als basis gebruikt om deze verbindingen te leggen. Het is een spel met portretten waarin zowel de overeenkomsten als verschillen interessant zijn. Door het creëren van sterke visuele patronen en speelse tegenstellingen herinnert de installatie ons aan onze verbondenheid en uniciteit als mens. De installatie is geproduceerd voor CBK Amsterdam.
Het duo Kimchi and Chips presenteert de interactieve installatie Link een speels stadsgezicht van kartonnen dozen waarin mooie, grappige of gedenkwaardige verhalen bewaard en gedeeld kunnen worden. De verhalen worden door de sculptuur opgenomen en opgeslagen als een grote audiovisuele herinnering. De bezoeker wordt geen toeschouwer, maar de tentoonstelling. Link is ontwikkeld voor Design Korea 2010 als interpretatie van het thema ‘convergentie’ en als experiment met complexe, snel evoluerende technologieën met behulp van alledaagse materialen. Bij alle projecten van Kimchi and Chips draait het om de verbinding tussen de mensen, natuur en technologie met als doel het creëren van bijzondere ervaringen en nieuwe technologische toepassingen.
Navid Nuur stelt in zijn werk Distant relations between lovers could fail by the lack of your true focus de relatie tussen kunstenaars, kunstliefhebbers en drukwerkmateriaal centraal. Het drukwerk van de tentoonstelling vormt een wezenlijk onderdeel van de installatie evenals de betrokkenheid van de bezoeker. De kunstenaar bedeelt het publiek een interactieve rol toe door ze met posters op het kunstwerk te laten schieten. Een poster is niet meer een passief stuk informatie, maar krijgt zo de potentie om een actief kunstwerk te zijn. De installatie behandelt de tijdelijkheid van dingen en richt zich op de toeschouwer die oprechte aandacht aan de kunst schenkt.
Hieke Pars, beeldend kunstenaar, onderzoekt stedelijke transformaties en maatschappelijke processen. Ensceneren, regisseren en de sociale interactie spelen in de met name tijdelijke kunstwerken een belangrijke rol. De video Zaanse Kleden toont een balkonspektakel van flatbewoners die tegelijkertijd hun kleden kloppen. Gezamenlijk kleden kloppen is een oud ritueel, ooit bedoeld om overlast van stof te minimaliseren. Hoewel het spektakel er vertrouwd uitziet, zal het zich waarschijnlijk nooit in onze alledaagse werkelijkheid voltrekken. Het werk behandelt de vraag of het collectieve kloppen een vorm van protest is en of het de fysieke aanwezigheid van een specifieke groep in het publieke domein markeert.
Twitter, Facebook en iPhone fans kunnen zich uitleven met twee ludieke installaties uit Japan ontwikkeld door Tomohiko Hayashi, Kensuke Sembo en Tomohiko Koyama. Met de IS Parade kun je deelnemen aan de grootste interactieve sociale parade op het internet. Maak van je Twitter-stroom een mensenparade met een trefwoord of Twitter ID en laat je ‘followers’ mee marcheren. IS Parade is wereldwijd al 15.000.000 keer gespeeld. Met hun nieuwste project ‘Tiny Riot’ kun je al je frustraties botvieren op een iPhone app die je als gitaar kunt bedienen. Blijf net zo lang schudden, springen en rennen totdat je tevreden of uitgeput bent. De camera registreert jouw persoonlijke ‘riot’ en plaatst het op de website die je vervolgens via Facebook en Twitter met vrienden kunt delen.
‘Shoutkast’ is de nieuwste installatie van Daniel Maalman & Jaap Mutter die ze in opdracht van TETEM kunstruimte voor ‘User Generated Art’ hebben ontwikkeld. De kunstinstallatie refereert aan de shoutcast technologie en streaming software waarmee iedereen zijn stem via het internet kan laten horen. Shoutkast bestaat uit een grote kartonnen ladenkast waarbij de laden in een willekeurige volgorde open- en dichtschuiven. Wanneer een lade open staat, kun je iets roepen/schreeuwen in de lade. De installatie slaat het geluidsfragment op en speelt het vervolgens af zodra de lade weer opengaat. Dit gaat zo door totdat iemand anders jouw sample overstemt. Het resultaat is een kakofonie van verschillende samples, komend uit talloze laden. Met dit werk bevragen de kunstenaars de ontwikkeling van de shoutcast technologie. Dit kunstwerk is tot en met 16 oktober te zien in de foyer.
‘User Generated Art’ is onderdeel van de derde editie van het Kunstenfestival GrensWerk (24 sep t/m 2 okt 2011), een culturele ontdekkingstocht door Enschede, waarbij de schijnwerpers ruim een week gericht zijn op wat twaalf culturele partners in Enschede te bieden hebben. Dit jaar is de titel ‘De aarde is groot de wereld is klein’. Het is een programma over hoe wij naar de buitenwereld kijken, hoe wij de wereld verkennen, hoe techniek sommige relaties mogelijk maakt, hoe wij relaties onderhouden, en hoe wij met de buren omgaan. Zie www.grenswerk.nl voor het volledige programma.
Credits:
Curator / samenstelling: Ella Buzo en Wilja Jurg
Organisatie en productie: TETEM kunstruimte