Charlotte Dumas maakt portretten van dieren. Begonnen vanuit de interesse in het vastleggen van agressie maakte zij tijdens haar studie op de Rijksakademie een serie foto’s van politiehonden. Op een klassieke manier en bijna altijd centraal in beeld gebracht, zijn het vaak momenten van geconcentreerde verstilling die Dumas vastlegt. De psychologie van het portret speelt hierin een grote rol. Ondanks (of juist dánkzij) het feit dat het niet gaat om portretten van mensen, zijn we voortdurend geneigd ons te spiegelen aan de blik en uitdrukking van het dier.
In haar nieuwe serie richt Dumas zich op tijgers die ze over de periode van ruim een jaar vastlegde in reservaten en dierentuinen in de Verenigde Staten. Het is opvallend dat in deze foto’s voor het eerst de menselijke context nadrukkelijk aanwezig is. De fascinerende tekening van het tijgervel, met de ‘fearful symmetry’ die William Blake in zijn gedicht Tiger, Tiger bezingt (opgenomen in de catalogus), wordt als beeldend element weerspiegeld in de patronen van de omringende omgeving, zoals het water en de houten schotten.
Bij deze tentoonstelling Tiger Tiger verschijnt een publicatie uitgegeven samen met Lawrence Markey van de gelijknamige galerie in San Antonio, Texas waar de tentoonstelling van 25 april tot 30 mei 2008 te zien zal zijn.