Programma:
20.30 Rzewski (door Daan Vandewalle) – Vredenburg Leeuwenbergh
21.45 Caspar Brötzmann Massaker – EKKO
23.00 Das Kapital – SJU Jazzpodium
Frederic Rzewski - ‘The People United Will Never Be Defeated!’ – Vredenburg Leeuwenbergh
Gentenaar Daan Vandewalle (1968) speelt het geëngageerde pianowerk ‘The People United Will Never Be Defeated!’ van de Amerikaanse componist Frederic Rzewski (1938). Het werk is één van de grootste variatiewerken ooit voor de piano geschreven. 36 variaties. Moeilijkheidsgraad: ergens ver boven de 10. Aantal noten? Miljoenen. Rzewski schreef zijn variaties als steunbetuiging aan het Chileense volk onder het regime van Pinochet. De muziek beschrijft een strijd. Op en neer golvend van variatie naar variatie, van overwinning naar nederlaag, van vreugde naar verdriet. Op Rumor uitgevoerd door Vandewalle, één van de meest getalenteerde pianisten van deze tijd.
Caspar Brötzmann Massaker – EKKO
Voor velen is Kreuzberger Caspar Brötzmann (zoon van Peter, de bekende free jazz saxofonist) de enige waardige opvolger van Jimi Hendrix. Bands als Sonic Youth geven hoog op met de furieuze feedbackstormen die Caspar uit zijn huilende Fender Stratocaster haalt. Net als zijn vader verkent hij op uiterst geraffineerde manier de grenzen van muziek, met de rock als startend ijkpunt. Gierende gitaarnoise, onuitgesproken psychedelica en feedbackende frequenties worden begeleid door strak en uitdagend basspel en lome, alles verscheurende drumritmes. Caspar Brötzmann Massaker beluister je niet, maar onderga je.
Das Kapital – SJU Jazzpodium
De Deense gitarist Hasse Poulsen, de Franse drummer Edward Perraud en de Duitse tenorsaxofonist Daniel Erdmann maken vooruitstrevende universele muziek, waarbij ze op on-slaafse wijze gebruikmaken van de jazzhistorie. Het trio vertolkt op Rumor muziek van de componist Hanns Eisler (1898-1962). In de jaren dertig van de vorige eeuw begon Eisler, “The Karl Marx of Music”, aan een langdurige samenwerking en vriendschap met de marxistische dichter en toneelschrijver Bertolt Brecht. Hij componeerde de muziek bij Brecht’s theaterstukken. Brecht over Eisler: “Als je in zijn werk binnentreedt, geef je dan over aan de uitdaging en het beeld van een nieuwe wereld die zich nu aan het vormen is.” Das Kapital neemt je mee op een hyperenergieke reis door een nieuwe (klank)wereld waar alles mogelijk is.